Detail předmětu
Rekonstrukce, poruchy a posilování staveb
FA-RPS-KEAk. rok: 2021/2022
Předmět seznamuje studenty s problematikou rekonstrukcí, poruch a sanací stávajících stavebních konstrukcí. Ukazuje typické problémy různých druhů konstrukcí (betonové, ocelové, dřevěné, cihelné, apod.), se kterými se při projektování konstrukčních zásahů stavebník potýká a uvádí způsoby jejich optimálního řešení. Výuka je dělena na část teoretickou a na praktické zpracování vybrané stavby nebo relevantního stavebního postupu v rámci semestrální práce. Nedílnou součástí výuky jsou i exkurze.
Ve studijních programech „Architektura a urbanismus“ je předmět zařazen do skupiny technické předměty.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahradničním studentům
Pouze domovské fakulty
Výsledky učení předmětu
– Student si osvojí základní metodiku, jak přistupovat ke stavbám které vyžadují nějaký stavebně konstrukční zásah
– Student bude umět rozlišit vlivy působící na stavby a diagnostikovat typické poruchy staveb (vše specificky pro daný materiál a konstrukci)
– Student si osvojí postup, který se používá při průzkumech staveb a sám si tento postup v rámci seminární práce vyzkouší
– Student se naučí hlavní zásady při odstraňování poruch staveb
– Student porozumí specifikám zesilování různých druhů stavebních konstrukcí
– Student bude umět formulovat výhody a nevýhody jednotlivých stavebních materiálů a konstrukcí z pohledu jejich dlouhodobé trvanlivosti a možnosti změn a oprav
Doporučená nebo povinná literatura
SALVADORI, Mario. Why buildings stand up: The Strength of Architecture.London. New York: W·W·Norton & Company, 1980. ISBN 0-393-01401-0. (EN)
LEVY, Matthys; SALVADORI, Mario. Why Buildings Fall Down: How Structures Fail. New York:W·W·Norton & Company, 2002. ISBN 978-0393311525. (EN)
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka se skládá z přednášek, které uvádí hlavní teoretické informace o vadách staveb a způsobu odhalování jejich příčin. Dále přednášky navazují metodikou odstraňování vad a způsoby posilování jednotlivých konstrukcí/materiálů. Seminární práce je zadána na začátku semestru a konzultována průběžně. Teoretické znalosti budou ověřeny písemnou a ústní formou. Těžištěm výuky je pedagogem řízená diskuse studentů nad teoretickými a praktickými problémy v rámci seminární práce, zajišťující porozumění problematice.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocen je zápočtový test a vypracování seminární práce. Zápočtový test tvoří 40 % hodnocení, seminární práce 60 %. Termíny odevzdání a vypracování testu jsou stanoveny vyučujícím formou písemného zadání na začátku semestru a jsou závazné.
Jazyk výuky
angličtina
Osnovy výuky
Osnova výuky:
- Vlivy působící na stavby v průběhu jejich životnosti, trvanlivost staveb
- Porušování staveb zděných z cihel pálených i nepálených, příčiny
- Porušování staveb betonových, příčiny
- Porušování staveb kovových a dřevěných, příčiny
- Průzkumy staveb, zjišťování aktivity trhlin (aktivní, pasivní)
- Diagnostika staveb – metody destruktivní, nedestruktivní
- Exkurze – praktická ukázka staveb/technologií včetně odborného komentáře
- Odstraňování poruch – možnosti, hlavní zásady
- Sanace, rekonstrukce a zesilování základů
- Sanace, rekonstrukce a zesilování zděných a betonových konstrukcí
- Sanace, rekonstrukce a zesilování dřevěných a kovových konstrukcí
- Praktický postup při zjišťování stavu objektu a návrhu sanace. Kontrola a diskuse k odevzdaným pracím
- Exkurze – praktická ukázka staveb/technologií včetně odborného komentáře
Cíl
Cílem předmětu je porozumět specifikám stávajících konstrukcí z hlediska diagnostiky, návrhu oprav, přestaveb a posilování. Toto zahrnuje znalosti o vadách staveb, stavebně-technickém průzkumu staveb, příčinách a sledování vad včetně dočasných a trvalých opatření pro zajištění bezpečné únosnosti a stability nosných konstrukcí. Cílem je naučit se jak koncepčně správně přistoupit k objektu, který vyžaduje stavební zásah. Cílem je též stimulovat kreativní a kritické myšlení v rámci diskusí nad řešením seminárních prací.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Student se povinně účastní 50% přednášek a 50% exkurzí. V průběhu semestru průběžně absolvuje alespoň 3 konzultace seminární práce. Zameškanou účast na exkurzích nelze nahradit, lze ji ze závažných důvodů omluvit. Nahrazování povinné účasti na přednáškách je řešeno individuálně po předchozí domluvě s přednášejícím.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BX_A+U bakalářský, 1. ročník, zimní semestr, 2 kredity, volitelný
- Program ARCHURB bakalářský
obor ARCH , 1. ročník, zimní semestr, 2 kredity, volitelný
- Program ARCHURB bakalářský
obor ARCH , 4. ročník, zimní semestr, 2 kredity, povinně volitelný
- Program N_A+U magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, 2 kredity, povinně volitelný
- Program NX_A+U magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, 2 kredity, volitelný
- Program ARCHURB magisterský navazující
obor ARCH , 1. ročník, zimní semestr, 2 kredity, volitelný
- Program NE_A+U magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, 2 kredity, povinně volitelný
- Program N_A+U magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, 2 kredity, povinně volitelný