Detail předmětu

Mikroklima budov

FAST-5T9Ak. rok: 2021/2022

Základní pojmy z teorie vnitřního prostředí budov, systémové pojetí mikroklimatu pro návrh a provoz soustev TZB, faktory tepelně vlhkostního mikroklimatu, jeho hodnocení podle integrálních kritérií, systémy hodnocení podle Jokla a Fangera, hodnocení podle norem ergonometrie tepelného prostředí, termporegulační pochody lidského organismu a rovnice tepelné rovnováhy,stanovení energetického výdeje analyticky a na základě fyziologických měření.
Metody optimalizace tepelného prostředí, nástin matematického modelu tepelného mikroklimatu místnosti, aplikace simulačního software, využití materiálního modelu pro tepelné úlohy, metodika měření veličin prostředí.
Odérové, toxické, aerosolové, mikrobiální, inozační, elektrostatické, elektro magnetické, elektroiontové a akustické mikroklima - vyhodnocení, stanovení způsobu optimalizace.
Soustavy větrání, vytápění a klimatizace jako prostředek tvorby vnitřního prostředí.
V rámci cvičení jsou realizovány teoretické výpočty zejména tepelných úloh, experimenty na modelech v laboratoři a experimentální měření v reálných situacích na stavbách.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav technických zařízení budov (TZB)

Prerekvizity

Znalosti získané absolvováním základních předmětu vzduchotechnika a elektroinstalace (0T3) a vytápění (0T2).

Osnovy výuky

1.Základní pojmy
2.Tepelně vlhkostní mikroklima - Úvod
3.Tepelně vlhkostní mikroklima - Člověk a produkce tepla
4.Tepelně vlhkostní mikroklima - Člověk, výdej tepla
5.Tepelně vlhkostní mikroklima - Vlhkost v budovách
6.Tepelně vlhkostní mikroklima - Metody optimalizace TV-MK
7.Tepelně vlhkostní mikroklima - Hodnocení TV-MK, metodika měření
8.Tepelně vlhkostní mikroklima - Matem. modelování, simulační software
9.Tepelně vlhkostní mikroklima - Materiální modelování
10. Akustické mikroklima
11. Odérové mikroklima
12.Toxické, aerosolové, mikrobiální mikroklima
13.Magnetické, ionizační, psychické mikroklima

Učební cíle

Úvod do teorie životního prostředí, systémové pojetí mikroklimatu pro návrh a provoz soustav TZB, hodnocení druhů mikroklimatu, kritéria a komplexní systém hodnocení, metodika vyšetření a optimalizace, stanovení způsobu optimalizace a prostředků k jejímu dosažení.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Doporučená literatura

Chýský, Hemzal a kol.: Větrání a klimatizace. BOLIT Brno 1993
Jokl: Teorie vnitřního prostředí budov. ČVUT Praha 1993

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor