Detail předmětu

Systémová integrace

FP-IsiPAk. rok: 2021/2022

Předmět je zaměřen na problematiku integrace informačních systémů podniku, a to z několika pohledů. Prvním je zapojení informačních systémů do procesů firmy a jejich řízení formou služby. Druhý aspekt je integrace systémů mezi sebou, vysvětlení principu a užití metasystémů. Další oblastí je integrace technologická. Poslední oblastí je integrace dat mezi systémy a jejich distribuce uživatelům.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát metodické postupy při projektování modelů integrovaných informačních a komunikačních technologií, modelování struktur integrujících prostředí informačních a komunikačních systémů a jejich perspektiv v informační společnosti. Studenti získají základní přehled o podmínkách zabezpečení projektů systémové integrace.

Prerekvizity

Znalosti informatiky, operačních, databázových systémů, kancelářských a internetových aplikací a podnikových informačních systémů na úrovni bakalářského studia informatiky. Znalosti z oblasti podnikové ekonomiky, managementu, marketingu, obchodu a řízení financí na úrovni bakalářského studia ekonomiky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. V rámci cvičení řeší studenti zadaný celosemestrální projekt ve vybrané firmě, ideálně v návaznosti na jejich diplomové práce.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti zpracovávají celosemestrální projekt,  na jehož základě získávají klasifikovaný zápočet.

Osnovy výuky

1. Názvosloví a definice základních pojmů v souvislostech.
2. Úvod do systémové integrace.
3. Fundament a úrovně systémové integrace.
4. Hlavní strategické přístupy, koncepty řízení rozvoje a provozu IS/ICT.
5. Metody systémové integrace.
6. Rozhodující aspekty smluvního zabezpečení dodávky služeb systémové integrace - podmínky servisních služeb.

Učební cíle

Předmět má za úkol seznámit studenty s problematikou systémové integrace na úrovni integrace informačních systémů a procesů, a informačních systémů mezi sebou. Posluchači analyzují situaci ve vybrané firmě, identifikují slabá místa a hledají možné cesty zlepšení. Primární důraz je kladen na samostatnou práci studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na výuce je nepovinná. Studenti konzultují svoje projekty s vyučujícím.

Základní literatura

SODOMKA, P.; KLČOVÁ, H. Informační systémy v podnikové praxi. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2878-7 (CS)
VOŘÍŠEK, J. Strategické řízení informačního systému a systémová integrace. Praha : Management Press. 2006. ISBN 978-80-85943-40-9 (CS)
COBIT 5.0. A Business Framework for the Governance and Management of Enterprise IT. ISACA, 2012. ISBN 978-1-60420-237-3 (EN)
POUR, J.; GÁLA, L.; ŠEDIVÁ, Z. Podniková informatika 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2615-1 (CS)

Doporučená literatura

VOŘÍŠEK, J. Principy a modely řízení podnikové informatiky. Praha: Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1440-6 (CS)
LAUDON K. C.; LAUDON J. P. Management information systems. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 07458, 2006. ISBN 0-13-230461-9 (EN)
MOLNÁR, Z. Efektivnost informačních systémů. Praha : Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-410-X (CS)
CVIS.CZ. Dostupné z www: http://www.cvis.cz. ISSN 1214-4991 (CS)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Názvosloví a definice základních pojmů v souvislostech.
2. Úvod do systémové integrace.
3. Fundament a úrovně systémové integrace.
4. Hlavní strategické přístupy, koncepty řízení rozvoje a provozu IS/ICT.
5. Metody systémové integrace.
6. Rozhodující aspekty smluvního zabezpečení dodávky služeb systémové integrace - podmínky servisních služeb.

eLearning