Detail předmětu
Spolehlivost dopravních strojů a zařízení
FSI-QDSAk. rok: 2020/2021
Předmět zajišťuje komplexní přehled technik spolehlivosti v oblasti strojírenství. Zvláštní pozornost je věnována otázkám zajišťování spolehlivosti u dopravních strojů a zařízení. Předmět pojednává jak o teoretických aspektech tak i praktických aplikacích technik spolehlivosti. Vše je uvažováno zejména ve vztahu k procesu návrhu vozidel, nicméně otázky zkoušek spolehlivosti a provozní spolehlivosti jsou prezentovány také. Předmět především zahrnuje: modelování spolehlivosti opravovaných a neopravovaných systémů, metody analýzy inherentní bezporuchovosti, metodu FMEA/FMECA, metodu stromu poruchových stavů, problémy udržovatelnosti vozidel a optimalizace údržby, zkoušky spolehlivosti a informační systémy o spolehlivosti. Znalost těchto aplikací je dále upevňována řešením praktických problémů.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Literatura
Kececioglu, D.: Reliability Engineering Handbook. Volume 1 & 2. New York: Prentice Hall, 1991.
Kececioglu, D.: Reliability Engineering Handbook. Volume 1 & 2. New York: Prentice Hall, 1991.
Holub, R.: Zkoušky spolehlivosti. (Stochastické metody). Brno: Vojenská akademie, 1992.
Meeker, Q. W. & Escobar L. A.: Statistical Methods for Reliability Data. New York: John Wiley, 1998.
Holub, R. & Vintr, Z.: Spolehlivost letadlové techniky [Elektronická učebnice]. Brno: FSI VUT, 2001.
Holub, R. & Vintr, Z.: Základy spolehlivosti. Brno: Vojenská akademie, 2002.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Znalost podstaty a vzájemných souvislostí probíraných problémů a schopnost praktické aplikace jednotlivých metod a postupů. Zvládnutí praktického použití metod a postupů je prověřováno při řešení zadaných úloh. Podmínkou udělení zápočtu je účast na cvičení, splnění podmínek kontrolních testů a samostatné vypracování zadaných úloh bez vážných nedostatků.
Zkouška:
Při zkoušce jsou prověřovány znalosti teoretických základů spolehlivosti a technik používaných při zabezpečování spolehlivosti dopravních strojů a zařízení. Schopnost praktické aplikace teoretických poznatku je prověřována při řešení praktických úloh. Zkouška se skládá z písemné části (5 praktických úloh) a části ústní (prověření znalosti teoretických základů).
Jazyk výuky
Cíl
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Základní definice a pojmy.
3. Základy pravděpodobnosti a statistické nástroje používané ve spolehlivosti.
4. Modelování spolehlivosti prvků.
5. Modelování spolehlivosti neopravovaných systémů.
6. Metody analýzy spolehlivosti neopravovaných systémů.
7. Modelování spolehlivosti opravovaných systémů.
8. Metoda FMEA/FMECA a metoda analýzy stromu poruchových stavů.
9. Udržovatelnost a politiky údržby.
10. Teorie zkoušek spolehlivosti.
11. Určovací a ověřovací zkoušky spolehlivosti.
12. Zkoušky růstu bezporuchovosti.
13. Informační systémy o spolehlivost, software pro spolehlivost.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Třídění poruch.
3. Operace s jevy, výpočet pravděpodobnosti nastoupení jevů.
4. Použití statistických nástrojů při odhadu bezporuchovosti prvků.
5. Praktický návrh blokových diagramů bezporuchovosti.
6. Odhad ukazatelů bezporuchovosti neopravovaných systémů.
7. Použití Markovových modelů.
8. Analýza bezporuchovosti systému vozidla s využitím metody FMECA a stromu poruchových stavů.
9. Odhad ukazatelů udržovatelnosti a pohotovosti u dopravních strojů.
10. Aplikace údržby zaměřené na bezporuchovost.
11. Zkušební plány, výpočet kumulované doby zkoušky.
12. Zpracování dat ze zkoušky bezporuchovosti a sledování růstu bezporuchovosti.
13. Praktické použití software pro analýzu bezporuchovosti systému vozidla.