Detail předmětu
Poválečná architektura
FaVU-PAAk. rok: 2018/2019
Společenský pohled na přehled staveb druhé poloviny 20. století je stále ještě postižen odsudkem, který se zformoval na začátku 90. let minulého století a ve kterém byla zavržena masivní panelová výstavba, zaostalost stavebního průmyslu, vulgarita, s jakou komunistická moc zacházela s architektonickým nebo přírodním dědictvím, devastace měst atd. Uvedená kritika byla zcela určitě oprávněná, opomíjí ale, že i v období vlády komunistického režimu vznikala v Československu celá řada kvalitních staveb, které přes stavebně technologické handicapy snese srovnání s kvalitními architektonickými počiny na Západě. Navíc mezi stavbami realizovanými v Československu a v okolních státech existují souvislosti, které shodně poukazují na ideologickou podbarvenost jak ve východní, tak západní části Evropy.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Kurz by měl napomoci při zodpovězení otázek ohledně vztahu architektury a politické ideologie, respektive vztahu architektury, moci a morálky. Studenti si po absolvování kurzu budou vědomi rozdílů, které panovaly mezi architekturou veřejného prostoru plného politického patosu a velkých gest a architekturou soukromého prostoru (intimity), který byl útočištěm před všudypřítomnou politickou mocí.
Prerekvizity
Dobrá znalost historie umění a architektury 20. století.
Doporučená nebo povinná literatura
ŠVÁCHA, Rostislav. Architektura 1958–1970. In: ŠVÁCHA, Rostislav – PLATOVSKÁ, Marie (eds.). Dějiny českého výtvarného umění VI. (1958–2000)/1. Praha: Academia 2007.
KRAMEROVÁ, Daniela – SKÁLOVÁ, Vanda (eds.). Bruselský sen. Československá účast na světové výstavě Expo 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60. let (kat. výst.). Praha: Arbor vitae 2008.
MUSIL, Jiří a kol.: Lidé a sídliště. Brno: Nakladatelství Svoboda 1985.
ŠEVČÍK, Oldřich – BENEŠ, Ondřej: Architektura 60. let: „zlatá šedesátá léta“ v české architektuře 20. století. Praha: Grada 2009.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky spojené s bohatým doprovodným obrazovým materiálem, doplněné případně o filmové projekce, které jsou následně analyzovány.
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
Podrobnější rozpor referenčních skupin staveb, které budou charakterizovat stát a moc, kultura a víra, bydlení a volný čas, vzdělání, hospodářství a doprava, by měl napomoci při hledání odpovědi na otázky, které se týkají kvalitativního srovnání řešeních architektonických úloh, převládajícího architektonického diskurzu a priorit, které měla politická moc při zadávání stavebních úloh. Do jaké míry je čitelný vztah moci a architektury u staveb, se kterými politická reprezentace spojovala svoji legitimitu? Je nutné se také zabývat genezí socialistického pojetí architektonické práce, vznikem velkých projektových organizací, jejími proklamovanými úkoly, skutečně dosaženými výsledky a celkový podíl těchto organizací na architektonické produkci. Jakým způsobem se generovala tzv. polooficiální a neoficiální architektonické scény, která se snažila prolomit násilnou izolaci od západního světa a jakým způsobem ovlivňovala, díky svým aktivitám, které nabývaly, tak jako v případě Maďarska, silný politický (protirežimní) náboj, vývoj architektonického dění případně společnosti? Jak je možné popsat vztah architekta a společnosti, jeho podíl na posilování komunistického režimu a jeho závislost na politickém systému?
Cíl
Cílem kurzu je poukázat na referenční stavby, které by svou architektonikou podobou dostatečně plasticky ilustrovaly politické, společenské a kulturní procesy, které se v daném případě spolupodílely na tvůrčím aktu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách je povinná (tolerovány jsou max 3 absence).
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program bakalářský
obor AGD1 , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AGD2 , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor APD , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AMU , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AEN , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor APE , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AIN , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor ATD , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AVI , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AM2 , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AS1 , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AKG , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AS2 , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AM3 , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AM1 , 2. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AGD2 , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor APD , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AGD1 , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor APE , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor ATD , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AEN , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AVI , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AIN , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AMU , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AM1 , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AM3 , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AKG , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AS2 , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AM2 , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný
obor AS1 , 3. ročník, zimní semestr, 3 kredity, volitelný