Publication detail

Competitive Intelligence - nástroj získávání specifických podkladů pro strategická rozhodování vrcholového vedení podniku.

BARTES, F.

Original Title

Competitive Intelligence - nástroj získávání specifických podkladů pro strategická rozhodování vrcholového vedení podniku.

English Title

Competitive intelligence - tool obtaining specific basic for strategic decision making TOP management firm

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Článek v úvodu charakterizuje současnou epochu Druckerovými slovy: Nic není stejné, vše se mění. Následně zdůrazňuje význam strategického řízení pro přežití podniku v době krize a dochází k závěru, že z každé krize část podniků vychází vítězně. Toto vítězství dle autora vychází ze správně vytvořeného zpravodajství jako základu pro nový podnikatelský záměr. Dále článek pojednává o vymezení pojmu Competitive Intelligence s ohledem na jeho vztah k pojmu Business Intelligence. Následně autor vymezuje pojem Competitive Intelligence jako samostatný obor pomocí čtyř kritérií. V článku je uvedeno autorovo vlastní vymezení pojmu Competitive Intelligence. Autor uvádí, že jeho vymezení Competitive Intelligence vychází přímo z principu práce státních zpravodajských služeb s tím rozdílem, Competitive Intelligence využívá pouze legální informační zdroje a legální metody své práce. Východiskem pro podporu jeho chápání pojmu Competitive Intelligence je porovnání dvou základních významů chápání samotného pojmu informace. Autor se přiklání k názoru, že pro potřeby Competitive Intelligence je nutno chápat pojem informace nejen ve jejím vlastním obsahu jako objektivní entitty, ale že je nutno spojit tuto informaci s příjemcem (analytikem), který obsah této informace interpretuje na pozadí svých znalostí a zkušeností. Tímto se autor dostává ke svému pojetí pojmu Competitive Intelligence jako předpovědi o budoucím stavu v okolí podniku. Dále je uvedeno autorovo pojetí Competitive Intelligence, které chápe jako aplikační disciplínu systémové teorie. V následující části článku se autor věnuje vymezení objektu cíleného zájmu Competitive Intelligence, který tvoří: a) metody, formy, způsoby a náplň současných, zvláště připravovaných strategií konkurenčního boje největších konkurentů firmy, b) příprava a tvorba podmínek zabezpečujících očekávané chování konkurenčních firem na trhu ve prospěch cílů firmy, c) diagnostika tzv."skryté síly" konkurenčních firem a tím vlastně i jejich potenciální nebezpečnost, d) důvody a příčiny úspěchů i neúspěchů konkurenčních firem, e) zlozvyky a chyby konkurence. V diskusi je věnována pozornost existujícím útvarům Competitive Intelligence v průmyslově vyspělých zemích, a to útvarům Competettive Intelligence Center a Innovation Intelligence Center. V závěru je věnována pozornost oborům ve kterých se Competitive Intelligence uplatňuje nejvíce. competitive intelligence, business intelligence, systém včasného varování, informace, kritéria existence oboru, competitive intelligence center, innovation intelligence center

English abstract

This article in introduction part characterize the current epoch with Duckers' words: "Nothings stays the same, everything is changing". Consequently stress the meaning of strategic management for enterprise especially in the time of economic crisis and moves toward to the conclusion that from every crisis comes part of enterprises as winners. This victory, according to author, comes up from rightly created reporting as a basis for new entrepreneurial project. Further the article deals with the Competitive Intelligence perception with the regards of its relation to Business Intelligence concept. In this paper the author makes his own definition of Competitive Intelligence. Author describes his Competitive Intelligence concept based on state intelligence service principles with the difference that author takes in consideration only the usage of legal information sources and legal working methods. The basis for his Competitive Intelligence understanding is kept in comparison of the two different meanings of the word information. Author states for the Competitive Intelligence needs is necessary to understand the word information in not only its own meaning as objective entity, but is it also needed relate this information with receiver (analytics), who is able to interpret the content of the information based on his/her knowledge and experiences. This way the author understands the Competitive Intelligence as a prediction about future external environment situation. Further the author describes the Competitive Intelligence as an application discipline of systems theory. In following part of the paper the author describes the objects of Competitive Intelligence targeted interest, which consist of: a)methods, forms, ways and content of current, especially then prepared competitive strategies of the biggest competitors, b)the conditions preparation and creation, securing expected behavior of competitive firms on behalf of the main goals of the company, c)the "hidden power" diagnostics of firms, and also their potential danger, d)cause and sources of success and failures of competitive firms, e)vice and faults of competition. In discussion part is the attention paid to Competitive Intelligence units in advanced industrialized countries, mainly to Competitive Intelligence Center and Innovation Intelligence Center. At the close the attention is paid to fields where is the Competitive Intelligence practiced the most.

Keywords

competitive intelligence, business intelligence, systém včasného varování, informace, kritéria existence oboru, competitive intelligence center, innovation intelligence center

Key words in English

competitive intelligence, business intelligence, early warning system, information, field existence criteria, competitive intelligence center, innovation intelligence center

Authors

BARTES, F.

RIV year

2010

Released

31. 12. 2010

Publisher

Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně

Location

Brno

ISBN

1211-8516

Periodical

Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis

Year of study

LVIII

Number

6

State

Czech Republic

Pages from

43

Pages to

50

Pages count

8

BibTex

@article{BUT50680,
  author="František {Bartes}",
  title="Competitive Intelligence - nástroj získávání specifických podkladů pro strategická rozhodování vrcholového vedení podniku.",
  journal="Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis",
  year="2010",
  volume="LVIII",
  number="6",
  pages="43--50",
  issn="1211-8516"
}