Publication detail

Moderní konkurenční strategie firmy

BARTES, F.

Original Title

Moderní konkurenční strategie firmy

English Title

Modern Competitive Strategy of Firm

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Článek se zabývá problematikou stále vzrůstajícího počtu případů úspěšného užívání starých bojových filosofií v podnikatelské praxi. Autor ale odmítá tzv. "přímý střet" firem, kdy se o vítězství na trhu otevřeně bojuje. Jeho přístup je založen na filosofii " vítězství bez boje", tedy dosažení cíle bez přímého střetu s konkurenční firmou. V závěru dochází k názoru, že bojové filosofie jsou stále více a častěji začleňovány do klasického pojetí strategického řízení firmy a stávají se tak jejich běžnou součástí

English abstract

The article deals with problems of an ever increasing number of cases of successful application of old combat strategies in business practice. Nevertheless, the author refuses the so called "direct conflict" of firms, when it is really fought for victory on the market. His approach is based on the philosophy of "victory without fight", in other words - of achieving the aim without direct conflict with the rival firm. In this connection he defines the so called "investigative competition" which he understands as a competitive firm strategy based on searching for new opportunities, demands and than subsequent successful meeting the demands. In the end he comes to the conclusion that combat philosophies are more and more, and more often incorporated into classical approach of strategic firm control and become its integral part.

Keywords

Investigativní konkurenční strategie, přímý střet firem, filosofie vítězství bez boje

Key words in English

Investigation competitive strategy, direct conflict" of firms, the philosophy of "victory without fight".

Authors

BARTES, F.

RIV year

2008

Released

1. 7. 2008

Publisher

Ekonomická fakutla VŠB-TU Ostrava

Location

Ostrava

ISBN

1212-3951

Periodical

Ekonomická revue

Year of study

XI

Number

2

State

Czech Republic

Pages from

22

Pages to

30

Pages count

9

BibTex

@article{BUT48006,
  author="František {Bartes}",
  title="Moderní konkurenční strategie firmy",
  journal="Ekonomická revue",
  year="2008",
  volume="XI",
  number="2",
  pages="22--30",
  issn="1212-3951"
}