Publication detail

Kultivace osobnosti dle principů kurikulární vize ve vzdělávání

LINDR, J.

Original Title

Kultivace osobnosti dle principů kurikulární vize ve vzdělávání

English Title

Personal cultivation in principles of curriculum vision in education

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Jakou měrou přispívá současné školství ke kultivaci osobnosti absolventů? Je otázka správné podoby vzdělávání již uspokojivě uzavřena, nebo se jedná o neustálý vývojový proces? České školství se ocitá v proměnách. Vzrůstá potřeba měnit profil absolventa. Současné školství se ocitá pod vlivem kurikulární reformy reflektující různé přístupy k obsahovému vymezení vzdělávání. Lze najít různé příklady kultivace osobností studentů. Příspěvek se zaměřuje na nové dimenze rozvoje osobnosti ve školách nejprve obecně a posléze na příkladu pěstování demokratického smýšlení a environmentálního cítění mladých ukazuje konkrétní možnosti kultivace. Tato průřezová témata zastoupená v kurikulu vzdělávacích programů středních a vysokých škol patří k realizaci klíčových kompetencí ve školách. Provázanost všestranného osobnostního rozvoje absolventa se vzděláním ve školách se v současnosti stává hybným prvkem realizovaného kurikula a přispívá ke kultivaci osobnosti v moderní technologické době.

English abstract

How does the present educational system contribute to students' cultivation? Has already solved the question of the correct form of education satisfactory, or is it a continuous development process? The Czech educational system is full of changes. The need of change of graduate profile is increasing. The school system is currently under the influence of curriculum change reflecting various ways of educational content. It's possible to find various examples of student's cultivation. This article focuses on new dimensions of the personal cultivation at first generally and then with using examples of democratic thinking and environmental young peoples' feelings as well show concrete ways of cultivation. These topics included in curriculum of secondary and tertiary school's programme certainly belong to realization of key competences in schools. Cohesion of the holistic personal development of graduates with education in schools has today become a crucial element of the realised curriculum and it has also contributed to the personal cultivation in modern technological ages.

Keywords

Kurikulum, klíčové kompetence, profil absolventa, všeobecný rozvoj, moderní škola, spojení teorie a praxe, pedagogika, teoretické vzdělávání, člověk v demokratické společnosti, environmentální témata ve vzdělávání

Key words in English

Curriculum, key competences, graduate profile, general development, modern school, connection of theory and practice, theoretical education, human being in democratic society, environmental topics in education

Authors

LINDR, J.

Released

31. 1. 2013

Publisher

TU Košice

Location

Košice

ISBN

978-80-553-1344-3

Book

Možnosti kultivácie osobnosti v technologickom veku

Edition number

1

Pages from

145

Pages to

164

Pages count

10

BibTex

@inproceedings{BUT98816,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Kultivace osobnosti dle principů kurikulární vize ve vzdělávání",
  booktitle="Možnosti kultivácie osobnosti v technologickom veku",
  year="2013",
  number="1",
  pages="145--164",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-1344-3"
}