Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication result detail
LINDR, J.
Original Title
Uč nově, moderně, kreativně jako inovátor a pedagogický optimista
English Title
Tech in a new, modern, creative way as an innovator and pedagogical optimist
Type
Paper in proceedings outside WoS and Scopus
Original Abstract
Společenskovědní předměty na technické univerzitě rozvíjejí u studentů především ty klíčové kompetence, které doplňují kompetence odborné. Jedná se především o rozvoj komunikace, tvořivosti, prezentační dovednosti, schopnost efektivity práce v týmu, sociální kompetence a další. K realizaci výuky společenskovědních předmětů je možné přistupovat moderním, dokonce uměleckým způsobem, a to ve vzdělávacích myšlenkách a v realizaci, což se odráží v jejích výsledcích. K rozboru výsledků výuky byly vybrány tři společenskovědní předměty: Prezentační dovednosti, Sociologie a Etika v podnikání. V těchto předmětech lze úspěšně uplatit zvýšení efektivity a kvality výuky moderním pojetím s důrazem na psychologii, kreativitu, netradiční přístupy učitele a rozvoj osobnosti žáků. Do jaké míry se tento postup již daří, naznačují výsledky a jejich statistický rozbor u výše uvedených předmětů.
English abstract
Social science subjects at a technical university develop in students mainly those key competencies that complement professional competencies. These include the development of communication, creativity, presentation skills, the ability to work effectively in a team, social competencies, and others. It is possible to approach the implementation of social science teaching in a modern, even artistic way, both in educational ideas and in the implementation of teaching, which is reflected in its results. Three social science subjects were selected to analyze the teaching results: Presentation Skills, Sociology, and Business Ethics. In these subjects, it is possible to successfully increase the efficiency and quality of teaching through a modern concept with an emphasis on psychology, creativity, non-traditional teacher approaches, and the development of students' personalities. The extent to which this process is already successful is indicated by the results and their statistical analysis for the above-mentioned subjects.
Keywords
společenskovědní předměty, celkový dojem, hodnocení kvality výuky, statistické zpracování, efektivita, modernizace, kreativita
Key words in English
social science courses, overall impression, teaching quality evaluation, statistical processing, effectivity, modernization, creativity
Authors
Released
24.07.2025
Publisher
Magnanimitas
Location
Hradec Králové
ISBN
978-80-87952-42-9
Book
QUAERE 2025
Pages from
255
Pages to
262
Pages count
8
URL
http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2025.pdf
BibTex
@inproceedings{BUT198452, author="Jaroslav {Lindr}", title="Uč nově, moderně, kreativně jako inovátor a pedagogický optimista", booktitle="QUAERE 2025", year="2025", number="1", pages="255--262", publisher="Magnanimitas", address="Hradec Králové", isbn="978-80-87952-42-9", url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2025.pdf" }