Publication result detail

Uč nově, moderně, kreativně jako inovátor a pedagogický optimista

LINDR, J.

Original Title

Uč nově, moderně, kreativně jako inovátor a pedagogický optimista

English Title

Tech in a new, modern, creative way as an innovator and pedagogical optimist

Type

Paper in proceedings outside WoS and Scopus

Original Abstract

Společenskovědní předměty na technické univerzitě rozvíjejí u studentů především ty klíčové kompetence, které doplňují kompetence odborné. Jedná se především o rozvoj komunikace, tvořivosti, prezentační dovednosti, schopnost efektivity práce v týmu, sociální kompetence a další. K realizaci výuky společenskovědních předmětů je možné přistupovat moderním, dokonce uměleckým způsobem, a to ve vzdělávacích myšlenkách a v realizaci, což se odráží v jejích výsledcích. K rozboru výsledků výuky byly vybrány tři společenskovědní předměty: Prezentační dovednosti, Sociologie a Etika v podnikání. V těchto předmětech lze úspěšně uplatit zvýšení efektivity a kvality výuky moderním pojetím s důrazem na psychologii, kreativitu, netradiční přístupy učitele a rozvoj osobnosti žáků. Do jaké míry se tento postup již daří, naznačují výsledky a jejich statistický rozbor u výše uvedených předmětů.

English abstract

Social science subjects at a technical university develop in students mainly those key competencies that complement professional competencies. These include the development of communication, creativity, presentation skills, the ability to work effectively in a team, social competencies, and others. It is possible to approach the implementation of social science teaching in a modern, even artistic way, both in educational ideas and in the implementation of teaching, which is reflected in its results. Three social science subjects were selected to analyze the teaching results: Presentation Skills, Sociology, and Business Ethics. In these subjects, it is possible to successfully increase the efficiency and quality of teaching through a modern concept with an emphasis on psychology, creativity, non-traditional teacher approaches, and the development of students' personalities. The extent to which this process is already successful is indicated by the results and their statistical analysis for the above-mentioned subjects.

Keywords

společenskovědní předměty, celkový dojem, hodnocení kvality výuky, statistické zpracování, efektivita, modernizace, kreativita

Key words in English

social science courses, overall impression, teaching quality evaluation, statistical processing, effectivity, modernization, creativity

Authors

LINDR, J.

Released

24.07.2025

Publisher

Magnanimitas

Location

Hradec Králové

ISBN

978-80-87952-42-9

Book

QUAERE 2025

Pages from

255

Pages to

262

Pages count

8

URL

BibTex

@inproceedings{BUT198452,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Uč nově, moderně, kreativně jako inovátor a pedagogický optimista",
  booktitle="QUAERE 2025",
  year="2025",
  number="1",
  pages="255--262",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  isbn="978-80-87952-42-9",
  url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2025.pdf"
}