Publication detail

Zhodnocení kvality výuky a přínosu společenskovědního předmětu na technické univerzitě

LINDR, J.

Original Title

Zhodnocení kvality výuky a přínosu společenskovědního předmětu na technické univerzitě

English Title

Through the quality teaching of social sciences at technical university on the way to greater success of graduates

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Sepětí technických a společenských věd na technické univerzitě představuje aktuální pedagogický problém tvorby a realizace kurikula v akademickém studijním plánu. Současný důraz na rozvoj všech klíčových kompetencí absolventů vysokých škol vyžaduje pěstování takových dovedností, které zlepší úspěšné působení absolventů v profesní praxi, např. soft skills, cizí jazyky, prezentační dovednosti aj. Ideál všestranného rozvoje studentů na technické univerzitě sleduje zařazení společenskovědních předmětů. Pro analýzu úspěšnosti výuky byl vybrán předmět Prezentační dovednosti. Cílem výzkumu je zhodnotit přínos výuky, najít nejvýznamnější kritéria kvality výuky, která jsou pro studenty důležitá, a poodhalit vzájemné souvislosti mezi kritérii. Metodologicky byl použit kvantitativní výzkum formou dotazníku, ve kterém studenti posuzovali ambivalentní kritéria výuky, např. užitečnost, motivace, přínos pro budoucí praxi, přínos pro osobní rozvoj, orientace na kompetence, aktuálnost témat, rozmanitost a zajímavost výuky, obtížnost výuky, osobnost učitele, všeobecný rozvoj aj. Množství sledovaných kritérií bylo nejprve sníženo metodou analýzy hlavních komponentů, aby bylo možné najít ta nejdůležitější z nich. V tabulkách jsou uvedeny základní statistické charakteristiky souboru, porovnání shody středních hodnot vybraných kritérií navzájem, korelační koeficienty mezi kritérii ukazující na možnou souvislost s přínosem. Rozhodnutí, která kritéria nejvíce ovlivňují přínos, je obtížné stanovit. Proto je provedeno další vyhodnocení ve skupinách dle pohlaví nebo dle vlastního hodnocení přínosu. Výsledky je možné porovnat. Obecně patří mezi nejvíce oceňovaná kritéria kvality výuky přínos pro budoucí praxi, spojitost s ostatními odbornými předměty, potřebnost pro budoucí práci, potřebnost pro osobní rozvoj, příjemnost výuky a intelektuální obohacení a vliv osobnosti učitele. Naopak komunikativnost ve výuce a inspirativnost témat společenskovědních předmětů mají na přínos malý vliv.

English abstract

Connection between technical and social sciences at technical university represents the current pedagogical problem of creation and implementation of the curriculum in the academic study plan. The current emphasis on the development of key competencies of graduates requires cultivation of such skills that improve a successful work of graduates in professional praxis, e.g. soft skills, foreign languages, presentation skills etc. The ideal of general development of students at technical university monitors the inclusion of social science courses. For the analysis of the teaching success were selected “Presentation Skills”. The aim of research is to evaluate the benefits of education, to find the most important criteria of the quality of education that are important for students, and to reveal connections between criteria. The methodology used quantitative research by a questionnaire in which students evaluated ambivalent criteria of teaching, e.g. usefulness, motivation, benefits for future practice, benefit for personal development, focusing on competences, timeliness of topics, diversity and interest of education, difficulty of teaching, teacher’s personality, general development etc. Amounts of monitored criteria were at first reduced by component analysis method in order to find the most important of them. In the tables basic statistical characteristics of the group are shown, further the comparison the mean values of selected criteria each other, the correlation coefficients among the criteria indicating a possible connection with the benefit. Decisions which criteria affect benefit the most, it is difficult to determine. Therefore, it is still done other evaluation in groups by gender of by self-evaluation of the teaching benefit. It is possible to compare the results. Generally, the most appreciated teaching quality criteria are benefits for future practice, benefit for personal development, pleasantness education, intellectual enrichment and influence of teacher’s personality. On the opposite, communication skills and inspiration of themes of social sciences have little impact to benefit.

Keywords

společenskovědní předměty, kritéria kvality výuky, všestranný rozvoj, přínos, kvantitativní výzkum, statistické vyhodnocení

Key words in English

Social science courses, quality teaching criteria, general development, teaching benefit, quantitative research, statistical processing

Authors

LINDR, J.

Released

31. 3. 2020

Publisher

ICV MENDELU

Location

Brno

ISBN

978-80-7509-702-6

Book

ICOLLE 2019. Udržitelnost ve vzdělávání: Minulost, současnost a budoucnost

Edition number

1

Pages from

135

Pages to

147

Pages count

13

URL

BibTex

@inproceedings{BUT165616,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Zhodnocení kvality výuky a přínosu společenskovědního předmětu na technické univerzitě",
  booktitle="ICOLLE 2019. Udržitelnost ve vzdělávání: Minulost, současnost a budoucnost",
  year="2020",
  number="1",
  pages="135--147",
  publisher="ICV MENDELU",
  address="Brno",
  isbn="978-80-7509-702-6",
  url="https://www.icolleconference.cz/files/345-icolle-2019-fv.pdf"
}