Publication detail

Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě

LINDR, J.

Original Title

Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě

English Title

Benefit of selected social science courses teaching at a technical university

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Komplexní příprava absolventů do praxe klade na vysoké školy požadavek rozvíjet všechny klíčové kompetence studentů. Proto jsou do akademických studijních plánů na vybrané technické univerzitě v Brně zařazeny společenskovědní předměty a cizí jazyky. Příspěvek se zaměřuje na hodnocení kvality výuky. Jako kritéria kvality výuky byla zvolena ta, která souvisejí s přínosem předmětu, splněním výukových cílů, edukačním prostředím a s osobností vyučujícího. Patří mezi ně např. potřebnost pro osobní rozvoj, pro praxi, inspirativnost, jednoduchost, přitažlivost, inovativnost, srovnání s jinými předměty aj. Zkoumaný vzorek respondentů byl vyhodnocen jako celek a dle pohlaví. Ukazuje se, že studenti vnímají výuku vybraných společenskovědních předmětů jako nadprůměrně přínosnou, potřebnou pro osobní rozvoj a pro budoucí praxi, avšak vidí ji poněkud konzervativně, jednotvárně a méně přitažlivě. Objevují se rozdíly v hodnocení kritérií kvality výuky u skupiny jako celku a u mužů.

English abstract

Comprehensive training of graduates into praxis puts the universities to develop all key competencies of students. Therefore, social science courses and foreign languages are included into academic study plans at a selected technical university in Brno.The paper focuses on the evaluation of teaching quality.As the criteria of quality of teaching were chosen those which are related to the contribution course, the fulfilment of the teaching purposes, the educational environment and the personality of the teacher.These include the need for personal development, for praxis, inspiration, simplicity, attraction, innovation, comparison with other subjects etc.The sample of respondents was evaluated as a whole and by sex.It turns out that students perceive the teaching of selected social science courses as above-average benefits needed for personal development and the future praxis but they see it a little bit conservatively, unevenly and less attractive.There are differences in the assessment of teaching quality criteria by the group as a whole and by men.

Keywords

Společenskovědní předměty, komunikace a rétorika, prezentační dovednosti, hodnocení kvality výuky, kritéria kvality výuky, statistické zpracování

Key words in English

Social science courses,communication and rhetoric, presentation skills, teaching quality evaluation, criteria of teaching quality, statistical processing

Authors

LINDR, J.

Released

26. 6. 2020

Publisher

Magnanimitas

Location

Hradec Králové

ISBN

978-80-87952-32-0

Book

QUAERE 2020

Edition number

1

Pages from

574

Pages to

582

Pages count

9

URL

BibTex

@inproceedings{BUT165597,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě",
  booktitle="QUAERE 2020",
  year="2020",
  number="1",
  pages="574--582",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  doi="https://doi.org/10.33543/q.2020.10",
  isbn="978-80-87952-32-0",
  url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2020.pdf"
}