Publication detail

Postavení, význam a přínos společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity

LINDR, J.

Original Title

Postavení, význam a přínos společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity

English Title

Status, importance and contribution of social science subjects in curriculum of a technical university

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Z požadavku všestranného rozvoje, zakotveném v profilu absolventa s důrazem na univerzalitu a lepší uplatnění v praxi plyne, že je třeba na vysokých školách najít rovnováhu mezi odbornými a všeobecně vzdělávacími předměty. V teoretické části příspěvek vysvětluje nutnost zařazení společenskovědních předmětů ve vzdělávání na technické univerzitě. Uvádí konkrétní příklady zastoupení společenskovědních předmětů ve struktuře akademického plánu technické univerzity. V praktické části se příspěvek zaměřuje na hodnocení přínosu vybraného předmětu Sociologie. Sleduje vývoj přínosu v čase. Zkoumá faktory, které přínos ovlivňují. Snaží se najít a statisticky vyhodnotit souvislost mezi přínosem a faktory. Příspěvek má retrospektivní charakter a naznačuje vývoj do budoucna cestou zlepšování kvality výuky.

English abstract

From the requirement for comprehensive development, as included in the graduate profile with an emphasis on universality and better employment in praxis, follows that it is necessary to find a balance between expertise and general educational subjects. In theoretical part the paper explains the need of implementation of social science subjects in eduation at a technical university. It presents the particular examples of the representation of social sciences in the structure of the academic plan at the technical university. In the practical part the paper focuses on the contribution of the selected subject “Sociology”. It monitors the development of the contribution at the time. It explores the factors affecting the contribution. It tries to find and to evaluate statistically a correlation between the contribution and factors. The paper has a retrospective view and suggests the development through betterment of teaching quality in the future.

Keywords

Všestranný rozvoj, společenskovědní předměty, zpětnovazební hodnocení, přínos předmětu, sociologie, statistické vyhodnocení

Key words in English

General development, social science subjects, feedback evaluation, contribution of subject, sociology, statistical proceedings

Authors

LINDR, J.

Released

28. 6. 2018

Publisher

STU Bratislava

Location

Bratislava

ISBN

978-80-227-4813-1

Book

Súčinnosť technických a spoločenských vied pri vzdelávaní na technických univerzitách

Edition number

1

Pages from

52

Pages to

59

Pages count

8

BibTex

@inproceedings{BUT150083,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Postavení, význam a přínos společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity",
  booktitle="Súčinnosť technických a spoločenských vied pri vzdelávaní na technických univerzitách",
  year="2018",
  number="1",
  pages="52--59",
  publisher="STU Bratislava",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-4813-1"
}