Publication detail

Význam kluzných trnů v cementobetonových krytech vozovek

GROŠEK, J. CHUPÍK, V. STRYK, J.

Original Title

Význam kluzných trnů v cementobetonových krytech vozovek

English Title

Importance od dowel bars in concrete pavements

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Cementobetonové vozovky jsou navrhovány pro silně zatížené vozovky pozemních komunikací. S jejich užíváním je spojena celá řada dílčích témat, které je nutno řešit tak, aby tyto kryty dobře plnily svoji funkci po celé návrhové období. Jedním z nich je problematika kluzných trnů umístěných v příčných spárách krytu. Modelování zatížení vznikajících při přejezdu těžkých nákladních vozidel metodou konečných prvků, poskytuje cenné informace o napjatostním stavu CB desek. Výsledky modelování lze ověřit praktickým měřením za použití tenzometrických snímačů vhodně umístěných do konstrukce vozovky nebo laboratorními zkouškami.

English abstract

Concrete pavements are designed for heavy loaded pavement structures of roads. Their usage brings number of specifics issues. It is necessary to solve all of them to ensure that concrete pavements will fulfil their function through the whole design period. On of these issues concerns dowel bars, which are located in transversal joints of pavement. Modelling of load, arising from heavy vehicles, by finite element method provides valuable information about the stess condition of concrete pavement. The resultes of modelling can be verified by practical measurement by strain gauges properly placed directly into the pavement structure or by laboratory experiments.

Keywords

cementobetonový kryt, kluzný trn, metoda konečných prvků, tahové napětí, tenzometr

Key words in English

concrete pavement, dowel bar, finite element method, tensile stress, strain gauge

Authors

GROŠEK, J.; CHUPÍK, V.; STRYK, J.

Released

25. 6. 2014

Publisher

Česká silniční společnost

Location

Praha

ISBN

0322-7154

Periodical

Silniční obzor

Year of study

75

Number

6

State

Czech Republic

Pages from

156

Pages to

160

Pages count

27

BibTex

@article{BUT112889,
  author="Jiří {Grošek} and Vladimír {Chupík} and Josef {Stryk}",
  title="Význam kluzných trnů v cementobetonových krytech vozovek",
  journal="Silniční obzor",
  year="2014",
  volume="75",
  number="6",
  pages="156--160",
  issn="0322-7154"
}